MIGRÄN

Migrän

Migrän skiljer sig från andra typer av huvudvärk och kan indelas i klassisk och vanlig migrän. Klassisk migrän har karaktäristiska tecken (som kallas aura) innan smärtan uppstår. Denna aura saknas vid vanlig migrän.

Migrän är ett stort problem i samhället. Sannolikt är ett stort antal svenskar borta från arbete eller skola varje månad, på grund av migrän. Troligtvis känns det många som har migrän utan att ha fått diagnosen av läkare.

Fortfarande finns många obesvarade frågor när det gäller orsaken till migrän. Med den kunskap man har idag kan man säga att den beror på en invecklad kombination av arv, en rad kroppsliga faktorer och omständigheter i närmiljön. Anfallen beror på biokemiska reaktioner i den del av nervsystemet som reglerar blodcirkulationen i hjärnan.

Vanliga symptom

Migränanfall kan variera mycket från individ till individ. Vissa är milda och snabbt övergående. Andra är kraftiga anfall med intensiva smärtor i 2-3 dygn. De flesta migränanfall följer ett bestämt mönster och kan indelas i en aurafas och i en smärtfas.

Klassisk migrän

Anfallet börjar med att blodådrorna i hjärnan dras samman i 15-20 minuter. Patienten är ofta ett tecken på att anfall är på gång genom flimmer eller ljusglimtar/blixtar framför ögonen. Förvarningen varierar mycket från person till person och kan innebära stickningar och domningar i armar och fötter, lätta förlamningar, uppkastningar och diarré, oro och  hjärtklappning.

Därefter kommer en fas med kraftig smärta i den ena halvan av huvudet, där smärtorna oftast är värst i tinning, panna eller bakom ögonen.

Ett anfall kan vara från några få timmar till 2-3 dagar och följs ofta åt av illamående, yrsel och ljud- och luktkänslighet.

Vanlig migrän

Vid vanlig migrän kommer smärtorna normalt utan förvarning i form av flimmer eller ljusfenomen i ögonen. Huvudsmärtan är som regel jämnare fördelad än vid klassisk migrän, men är som regel halvsidig. Illamående är mindre vanligt.

Gemensamt för både klassisk och vanlig migrän är överkänslighet mot ljus och ljud.

Anfallsfrekvens

• Några har 1-2 anfall per månad, andra kan ha 3-4 anfall per vecka.
  • Ett anfall kommer ofta när man ska koppla av, under helgen eller i början av en semester.
  • Kvinnor kan ha regelbundna anfall relaterade till menstruationscykeln.
  • Det vanligaste är att anfallet sträcker sig över en dag. Patienten känner redan från morgonen att ett migränanfall kommer. Anfallet är som regel över nästa dag.
  • Barn har ofta lite kortvarigare anfall. Vanligtvis under några få timmar.

Migränutlösande faktorer

• Felfunktion i nacke.
  • Så kallade triggerpunkter i nacke och käkmuskulatur.
  • Starkt ljus.
  • Bullrig miljö.
  • Intensiva dofter (parfym).
  • Oregelbunden livsstil.
  • Bristande vätskeintag.
  • Känslighet för vissa matvaror.
  • Hormonella faktorer som menstruation eller graviditet.

Kiropraktisk behandling

Kiropraktisk behandling har visat sig kunna reducera både antal anfall och intensitet hos personer med migrän. Det är därför bra att migränpatienter blir undersökta och behandlas för förekommande utlösande faktorer i muskler, leder och skelett.

Detta kan du själv göra vid anfall

• Uppsök ett lugnt och gärna svalt rum.
  • Några finner bäst lindring i att ligga, andra tycker bättre om att sitta upp.
  • Kyl pannan med kalla omslag.
  • Moderna migränmediciner kan ge effektiv lindring och stoppa eller minska anfall hos många. Mediciner finns också i form av nässpray, injektioner och stolpiller eftersom illamående och uppstötningar kan förhindra intag av tabletter.

Detta kan du själv göra i förebyggande syfte

Vilka faktorer som utlöser migrän varierar från person till person. Prova dig metodiskt fram efter metoder som kan få det att upphöra. Det kan vara nyttigt att föra en huvudvärksdagbok för att få kunskap om ditt eget huvudvärksmönster.

• Sträva efter regelbundna vanor och se till att få tillräckligt med sömn. Stig upp samma tid varje dag, även på helgerna. Ta hellre en tupplur under dagen, om du inte sovit tillräckligt.
  • Undvik mat och dryck som ger anfall.
  • Skärma av ögonen från starkt solljus, använd mörka solglasögon.
  • Undvik aktiv och/eller passiv rökning.
  • Undvik starka dofter. Parfym kan utlösa anfall.

Kiropraktorkliniken i Linköping

Sankt Larsgatan 21

582 24 Linköping, Sweden

Tel: 013-35 15 55

Tidsbeställning säkrast:

Mån: 08.00 – 11.30 ….. 13.00 – 17.00
Tis: 08.00 – 11.30 ….. 13.00 – 17.00
Ons: 13.00 – 17.00
Tor: 08.00 – 11.30 ….. 13.00 – 17.00
Fre: 08.00 – 11.30 ….. 13.00 – 17.00

LÄNK TILL BEHANDLING I BOXHOLM

FLER LÄNKAR

Copyright © Kiropraktorkliniken i Boxholm. All Rights Reserved.